Skip to content

Nordisk Talefest 2023

I detta temarum har vi samlat de svenska bidragen från retorikfestivalen Nordisk Talefest. 
Foto av GotFat Productions
Foto: GotFat-productions
Foto av GotFat Productions
Nordisk Talefest är en endagsfestival som hyllar det talade ordet och ger unga människor en plattform att tala från. 

På Nordisk Talefest håller elever från gymnasieskolor i Norge, Sverige och Danmark tal om det de brinner för, bryr sig om eller vill utbilda oss andra i. Nordisk Talefest är också en festlig inramning för de nordiska ungdomarna och deras publik att mötas, där glädjen över nordisk sammanhållning och idéutbytet med ungdomar från andra nordiska länder står i centrum.

Läs mer om Nordisk Talefest 2024.  

Nordisk Talefest är ett årligt evenemang. Den första nordiska talfestivalen hölls i Danmark 2023, följt av Norge 2024 och Sverige 2025. Talefest är en del av projektet "Norden och världen" - ett samarbete mellan flera nordiska universitet - som leds av Danske Taler och stöds av A.P. Møller Fonden. 

Nedan kan du läsa några av festivalens svenska bidrag.

Text: Danske Taler
Översatt och modifierat av Martin Jedestav
Einar jobbar på olika härbärgen i tolv år nu, pratade med hundratals boendelösa. När jag frågade om han syn på ordet har ändrat med årens gång så tystnade han, tänkte efter en stund och svarade, Jo, nu när jag frågar så har det gjort det. Se, personerna Einar jobbar med, de har ingen stadigvarande, privat bostad, men de upplever ändå vissa platser som ett hem då. Det fyller av en känsla av trygghet, säkerhet och gemenskap om de inte kan hitta någon annanstans. 
Här är tårtan. Du lämnar allt åtsidan och skyndar för att få den största och finaste biten. Hela släkten är nära och du känner dig så magiskt lätt och fri från bekymmer. Här är ditt hem. 
Ett hem är inte bara ett hus med fyra väggar och ett tak. Ett hem är den plats där du formas och grundas till den du är. Din framtid bygger ditt hem genom hur din uppväxt ser ut. Antingen så hamnade på fel spår i livet på grund av en otrygg uppväxt eller så hamnar du på rätt spår i livet på grund av en trygg uppväxt. 
Förstås har alla svårt ibland. Jag med. Men istället för att fokusera på allt jag inte här i just det där momentet fokuserar jag på allt annat jag har. Jag försöker vara så optimistisk som möjligt för jag vet att alla mina problem är så små jämfört med alla andras och att de för eller senare kommer att lösa sig. 
Först och främst, Mars är ett jättedåligt turistresemål. Jag kan kanske inte tala för alla här i publiken just nu och jag vet att jag inte kan tala för Elon Musk åtminstone, men jag vet att jag lockas inte av temperaturer ner till 120 grader Celsius. Jag lockas inte av radioaktiv strålning som tränger sig direkt genom rymddräkter eller dammstormar som kan vara i flera månader. 
De kanske refererar till katastrofer som Tjernobyl 1986, Fukushima 2011 eller Harrisburg 1979. Men faktum är att dessa tre katastrofer är de enda stora kärnkraftsolyckor som någonsin har skett. 
Min etnicitet är bengal, min nationalitet är svensk, jag är dotter till två imigranter, jag är kvinna från grunden och jag är invandrare till döden. 
När jag var 12 år gammal så ville jag ta livet av mig. Och det står jag bakom än idag. Även om det inte där jag hade skrivit högst upp på mitt CV eller vill hänga julgranen hemma så är det vad som har format mig. För hade inte jag varit där då hade jag inte stått här idag. Stark, glad och hoppfull som numera tål, eld, regn och ängslighet.
Vad gör du för att se till att hålla ditt hjärta friskt och starkt? Vad gör du för att förlänga den tid ditt hjärta kommer att slå? Hur tar du hand om ditt hem? 
För varför skulle jag vilja dra till de franska alperna när jag har Trysil runt hörnet? Varför skulle jag vilja dra till Spanien när Skagens stränder breder ut sig bara några timmar härifrån?