Skip to content

Prins Carl Philip: Tal vid seminariet Rätt att läsa

Linda Broström

Om

Talare

Datum

Plats

Stockholm

Tal

Mina damer och herrar,

Vi har samlats här för att diskutera en fråga som ligger oss alla varmt om hjärtat. Nämligen hur vi tillsammans kan skapa de bästa förutsättningarna för barn och unga med läs- och skrivsvårigheter.

Idag får vi ta del av en ny forskningsöversikt om dyslexi, framtagen av KIND vid Karolinska Institutet, på uppdrag av Prinsparets stiftelse.

Den är full av fakta, siffror och slutsatser, men framför allt är den en källa till gemensam kunskap.

Kunskap som hjälper oss att fatta kloka beslut och utveckla våra arbetssätt, oavsett om vi är lärare, skolledare, forskare, beslutsfattare – eller föräldrar.

I rapporten kan vi läsa att mellan 5–10 procent av Sveriges befolkning har dyslexi, och att nästan var fjärde 15-åring har läs- och skrivsvårigheter.

Bristen på rätt kunskap försvårar möjligheten att tidigt upptäcka de barn med dyslexi.

Vi vet att när stöd sätts in tidigt och när undervisningen vilar på evidens och erfarenhet - då öppnas dörrar för fler elever.

Det handlar inte bara om att lära sig läsa och skriva. Det handlar om att bygga självförtroende, känna delaktighet och framtidstro.

För en tid sedan besökte jag Hamlin Robinson School i Seattle – en skola som undervisar elever med dyslexi och språkstörning.

Det som gjorde starkast intryck var inte bara att elevernas läskunnighet förbättrats utan att deras självkänsla och stolthet vuxit.

Jag såg det i deras hållning, i blicken, i sättet de pratade om sin egen förmåga.

Undervisningen var tydlig och strukturerad, men minst lika viktigt var klimatet i klassrummet. Här fanns en känsla av ”vi kan”.

Och den känslan var lika värdefull som framstegen i läsningen.

Med det i minnet är det glädjande att se så många av er här i dag – från akademi, myndigheter, skolor, elevorganisationer, näringsliv till personer med egen erfarenhet av dyslexi.

Vi vet att när olika erfarenheter möts, då föds nya idéer.

Jag hoppas att vi alla går härifrån idag med ny kunskap, nya kontakter, och med inspiration att fortsätta arbeta för varje barns rätt till lärande och delaktighet.

Varmt välkomna till en förmiddag av kunskap, dialog och samarbete!

Källa

Manuskript hämtat från kungahuset.se (2025-09-30)

Taggar