Etikett: 2010

20160519 – Prins Daniels invigningstal vid Lärarnas Riksförbunds kongress 2016

Hejsan. ‘Hela timmen spinner hans själ och han behandlar rättskrivningspennan som en liten spira. Han är kung över tj-ljudet och prins över ng-ljudet.’ Ae, jag pratar inte om mig själv nu, utan om en liten pojke som heter Martin, som

Märkt med: ,

20130403 – Magdalena Andersson: Tal på Socialdemokraternas kongress 2013

Partivänner, jag vill inleda med att berätta om när min mamma en gång klev av tåget på stationen i Uppsala. Hennes livsresa hade börjat i soldattorpet i byn Granhammar i Vintrosa socken, fortsatt via arbetarkvarteren i Örebro och nu skulle

Märkt med: , ,

20150929 – Hans Rosling: Tal på ”Hela Sverige skramlar”

Det är svårt att förstå sig på krig. Det är riktigt svårt att fatta krig. Både hur det drabbar enskilda människor, och hur länder fullständigt kan malas sönder och förstöras. Och min uppgift här ikväll, den är allvarlig: jag ska

20181203 – Greta Thunberg: Tal inför FN-chefen António Guterres

I 25 års tid har ett otaligt antal människor stått inför FN:s klimatkonferenser och bett världens ledare att stoppa utsläppen av växthusgaser. Men det har uppenbarligen inte fungerat eftersom utsläppen bara fortsätter öka. Så jag tänker inte be dem om

20180908 – Greta Thunberg: Tal på sista dagen av skolstrejken för klimatet

Förra sommaren skrev klimatforskaren Johan Rockström och några andra att vi nu har högst tre år på oss att vända utsläppskurvan brant neråt om vi ska klara av Parisavtalet. Det har nu gått över 1 år och 2 månader sedan

20181114 – Jan Björklund: Röstförklaring vid omröstning om Ulf Kristersson som statsminister

Det talade ordet gäller Herr Talman! Om dagens omröstning enbart hade handlat om Ulf Kristersson eller de föreslagna regeringspartierna hade det varit enkelt att rösta Ja, och ingå i regeringen. Men dagens omröstning handlar även om något mer och något

20181114 – Annie Lööf: Röstförklaring vid omröstning om Ulf Kristersson som statsminister

Herr talman, Centerpartiet gav tydliga besked inför valet. Vi sökte mandat för en Alliansregering. Samtidigt sa vi att vi inte skulle ingå i en regering som krävde SD:s aktiva stöd. Tyvärr fick vi inte det tydliga mandat för en Alliansregering

20181112 – Nilla Fischer: Tal på Fotbollsgalan 2018 vid mottagande av Diamantbollen

Tack så mycket! Det känns väldigt stort att få ta emot det här priset. Jag känner mig oerhört hedrad och stolt över att vara en av svensk fotbolls stora. Och nu vill jag ta tillfället i akt och säga något

20171109 – Karin Pettersson: Tal på årsdagen av novemberpogromen

Stora synagogan i Stockholm, den 9 november 2017 Vänner. Jag är så tacksam att få komma hit i kväll och djupt hedrad av denna inbjudan. Den här dagen för 79 år sen skyndade sig Sofoni Herz, en lärare vid ett

20170825 – Anna Kinberg Batra: Tal vid avgång som partiledare för Moderaterna

Det talade ordet gäller. Moderaternas uppgift i svensk politik är svår, men den är också viktig. Sverige är ett av världens allra bästa samhällen att leva i, men vi har samtidigt en integrationsutmaning vi bara är i början av, en