Etikett: 2000

20000310 – Anna Lindh: Ett öppet land i en global värld (Tal på socialdemokraternas extrakongress 2000)

På morgonen i dag satte jag på tv:n och såg de norska kommentarerna till norska regeringens avgång och socialdemokratins återkomst. Grattis och välkommen säger vi till Jens Stoltenberg och Arbeiderpartiet! På ekonomiekot redogjorde de för världens börskurser. Handeln pågår världen

Märkt med: , ,

20030806 – Anna Lindh: Tal på SSU:s kongress 2003

Jag blir lite nostalgisk när jag ska tala på en SSU-kongress. Jag kan inte låta bli att jämföra med när jag var ordförande, och se likheter och skillnader. En väldigt tydlig likhet är beskrivningen av organisationen SSU och alla dess

20030501 – Anna Lindh: 1 maj-tal 2003

Idag går vi under parollen: ”Alla folks frihet – hela världens fred”. Vårt mål kan också uttryckas som FN gör: ”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter”. Jag tänker idag på Ali, 12 år i Bagdad.

Märkt med: , , ,

20020501 – Anna Lindh: 1 maj-tal 2002 i Falkenberg och Halmstad

Jag är glad att vara här. Jag vill dessutom gratulera er: Halland har haft den allra högsta ökningen av antalet sysselsatta de senaste åren, och klarar redan målet om minst 80 procents sysselsättning. Och utvecklingen kommer att fortsätta – jag

Märkt med: , , ,

20071115 – Jan Myrdal: Begravningstal till Gun Kessle

Gun Kessle är död. Men här i kistan framför mig ligger inte Gun Kessle. Här ligger ett lik; en död människokropp som en gång tillhört Gun Kessle. Det är viktigt att säga detta just vid denna kista. Ty Gun hymlade

Märkt med: ,

20090606 – Göran Rosenberg: Tal på Nationaldagen 2009

Tal på Nationaldagen den 6 juni 2009, Torekällberget, Södertälje. En anledning till att jag står här idag, antar jag, är att jag är född och uppvuxen i den här stan. Och att jag aldrig slutat att återvända till den här

20040326 – Göran Rosenberg: Invigningstal på Mariehamns litteraturdagar

Språnget från verkligheten – litteraturen i dokusåpans tidevarv SANSADE MÄNNISKOR förväntas inte ta några språng. De antas ta ett steg i taget eller möjligen göra ett lite hopp då och då efter att noga ha undersökt terrängen framför sig. Språngets

20060228 – Göran Persson: Tal på minnesdag för Olof Palme

Anförande av Göran Persson vid Minnesdag Olof Palme, ABF-huset i Stockholm den 28 februari 2006 Redigerad bandutskrift med reservation för eventuella fel. ABF-Huset, 28 februari 2006, kl 15:30 Kära Lisbet, Joakim, Mårten, Mattias och era familjer. Dear Dr. Sein Win,

20060315 – Göran Persson: Tal på 10-årsdagen som partiledare och statsminister

10 år är en lång tid i en människas liv, men bara en kort stund i historien. Så tänker jag idag; nästan på dagen 10 år sedan jag höll mitt installationstal som nyvald partiordförande bara ett stenkast härifrån, som sig

20090401 – Claes Dahlbäck: Öppningstal vid Stora Ensos ordinarie bolagsstämma

Öppningstal av styrelsens ordförande Claes Dahlbäck vid Stora Ensos ordinarie bolagsstämma den 1 april 2009 Bästa aktieägare, mina damer och herrar! Det är en ära och en stor glädje för mig att hälsa er välkomna till Stora Ensos ordinarie bolagsstämma.