Tagg: 2000

20071115 – Jan Myrdal: Begravningstal till Gun Kessle

Gun Kessle är död. Men här i kistan framför mig ligger inte Gun Kessle. Här ligger ett lik; en död människokropp som en gång tillhört Gun Kessle. Det är viktigt att säga detta just vid denna kista. Ty Gun hymlade

Publicerad i Myrdal, Jan Taggar: ,

20090606 – Göran Rosenberg: Tal på Nationaldagen 2009

Tal på Nationaldagen den 6 juni 2009, Torekällberget, Södertälje. En anledning till att jag står här idag, antar jag, är att jag är född och uppvuxen i den här stan. Och att jag aldrig slutat att återvända till den här

Publicerad i Rosenberg, Göran Taggar: , ,

20040326 – Göran Rosenberg: Invigningstal på Mariehamns litteraturdagar

Språnget från verkligheten – litteraturen i dokusåpans tidevarv SANSADE MÄNNISKOR förväntas inte ta några språng. De antas ta ett steg i taget eller möjligen göra ett lite hopp då och då efter att noga ha undersökt terrängen framför sig. Språngets

Publicerad i Rosenberg, Göran Taggar: , ,

20060228 – Göran Persson: Tal på minnesdag för Olof Palme

Anförande av Göran Persson vid Minnesdag Olof Palme, ABF-huset i Stockholm den 28 februari 2006 Redigerad bandutskrift med reservation för eventuella fel. ABF-Huset, 28 februari 2006, kl 15:30 Kära Lisbet, Joakim, Mårten, Mattias och era familjer. Dear Dr. Sein Win,

Publicerad i Persson, Göran Taggar: , ,

20060315 – Göran Persson: Tal på 10-årsdagen som partiledare och statsminister

10 år är en lång tid i en människas liv, men bara en kort stund i historien. Så tänker jag idag; nästan på dagen 10 år sedan jag höll mitt installationstal som nyvald partiordförande bara ett stenkast härifrån, som sig

20090401 – Claes Dahlbäck: Öppningstal vid Stora Ensos ordinarie bolagsstämma

Öppningstal av styrelsens ordförande Claes Dahlbäck vid Stora Ensos ordinarie bolagsstämma den 1 april 2009 Bästa aktieägare, mina damer och herrar! Det är en ära och en stor glädje för mig att hälsa er välkomna till Stora Ensos ordinarie bolagsstämma.

Publicerad i Dahlbäck, Claes Taggar: , ,

20090605 – Leif Silbersky: Slutanförande i rättegången för mordet på Carolin Stenvall

16.37: Silbersky börjar. Det känns besynnerligt att jag talar i egen sak. Det riktades kritik mot mig, att jag gått hårt mot vittnen. Jag har hållt på i 47 år. Jag tror aldrig att jag har fått en sån fin

Publicerad i Silbersky, Leif Taggar: ,

20030202 – Lukas Moodysson: Tal på Guldbaggegalan 2003

Varje dag dör åtta gånger så många människor av svält som de som dog vid World Trade Center. De rikaste människorna i världen har like mycket pengar som de 43 fattigaste länderna har tillsammans. Mellan en och två miljoner kvinnor

Publicerad i Moodysson, Lukas Taggar: , ,

20030911 – Göran Persson: Tal på presskonferens vid Anna Lindhs död

Statsministern var mycket nedstämd och höll flera gånger på att falla i gråt när han klockan 09.20 läste upp sin kommuniké i regeringshögkvarteret Rosenbads pressrum. Efter ha läst upp kommunikén svarade Göran Persson inte på några frågor från det stora

20090915 – Anna Maria Corazza Bildt: Första talet i EU-parlamentet

Tisdagen den 15 september 2009 – inlägg i debatten om Stockholmsprogrammet och migration Mr President, it is a great joy for me to take the floor for the first time in this Plenary to commend Minister Tobias Billström for his

Publicerad i Corazza Bildt, Anna Maria Taggar: , ,