Jag har sett Nalin Baksi sitta med barn och Birgitta Dahl med barnbarn i famnen på den här kongressen. Det är för de barnen och alla andra barn som vi i partistyrelsen har skrivit vårt förslag till riktlinjer för det…
Jag har sett Nalin Baksi sitta med barn och Birgitta Dahl med barnbarn i famnen på den här kongressen. Det är för de barnen och alla andra barn som vi i partistyrelsen har skrivit vårt förslag till riktlinjer för det…
Om demokratin – Gösta Bohman vid partistämman den 11 november 1990 Den ”avskedsföreläsning” som jag anmodats hålla handlar om de senaste decenniernas politiska utveckling men utmynnar i en bedömning av skeendet under återstoden av innevarande sekel. Dess motto kan sägas…
17 september 1999 Anna Lindh ”Pippi på arabiska och Sheherazade på svenska – ömsesidig dialog förebygger konflikter” – anförande vid Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg ”Människor är fiender till det varom de är okunniga”. Detta konstaterade Ali Ibn Abi Talib,…
Kära svenskar, om en kort stund går vi in i ett nytt årtusende. Även om själva millennieskiftet mera är en fråga om talmagi än om någon märklig händelse, firas det runt om vår jord. Vi fylls alla av förhoppningar, nyfikenhet…
Regeringsförklaringen 6 oktober 1992 Regeringsförklaringen lästes upp av statsminister Carl Bildt inför Sveriges riksdag den 6 oktober 1992. Eders Majestäter, Eders Kungliga Högheter, fru talman, ledamöter av Sveriges riksdag! För ett år sedan bildade Moderata samlingspartiet, Folkpartiet liberalerna, Centerpartiet och…
Regeringsförklaringen 5 oktober 1993 Regeringsförklaringen lästes upp av statsminister Carl Bildt inför Sveriges riksdag den 5 oktober 1993. Eders Majestäter, Eders Kungliga Högheter, fru talman, ledamöter av Sveriges riksdag! Sveriges utrikespolitik är en klar röst för mänskliga rättigheter, frihet och…
Regeringsförklaringen 3 oktober 1995 Regeringsförklaringen lästes upp av statsminister Ingvar Carlsson inför Sveriges riksdag den 3 oktober 1995. Eders Majestäter, Eders Kungliga Högheter, fru talman, ledamöter av riksdagen! För drygt ett år sedan stod Sverige mitt uppe i en akut…
Regeringsförklaringen 10 oktober 1998 Regeringsförklaringen lästes upp av statsminister Göran Persson inför Sveriges riksdag den 10 oktober 1998. Eders Majestäter, Eders Kungliga Högheter, Fru talman, Ärade ledamöter av Sveriges riksdag! I dag samlas världens mest jämställda parlament för att axla…
Regeringsförklaringen 16 september 1997 Regeringsförklaringen lästes upp av statsminister Göran Persson inför Sveriges riksdag den 16 september 1997. Eders Majestäter, Eders Kungliga Högheter, fru talman, ärade ledamöter av Sveriges riksdag! Svenska folket kan möta nästa sekel med tillförsikt och framtidstro.…
Regeringsförklaringen 17 september 1996 Regeringsförklaringen lästes upp av statsminister Göran Persson inför Sveriges riksdag den 17 september 1996. Eders Majestäter, Eders Kungliga Högheter, fru talman, ledamöter av Sveriges riksdag! För två år sedan öppnades riksmötet i skuggan av förstörda statsfinanser,…