Etikett: 1980

19870531 – Anna Lindh: Tal på SSU:s kongress 1987

För 70 år sedan samlades en tapper skara här i Folkets Hus C-sal. 50 ombud från olika delar av landet hade kommit hit för att bilda Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund. Utanför Sveriges gränser rasade första världskriget. Innanför gränserna var det politisk

Märkt med: , ,

19860315 – Anna Lindh: Tal på Olof Palmes begravning

Anna Lindhs tal på Olof Palmes begravning, 15 mars 1986 Vi som är unga, behöver lärare och förebilder. Vi behövde Olof Palme. Olof Palme tyckte mycket om att dela med sig. Och särskilt mycket, till oss unga. Vi som fick

19851024 – Hans Alfredsson: Tal på minnesstund för Tage Danielsson

Heliga korsets kapell på Skogskyrkogården, Stockholm, den 24 oktober 1985. Tage, det känns tungt att ta adjö idag. En evig höst har fastnat i mig, fylld av minnen som virvlande löv. Det blir så mörkt av alla de sorgsna suckarna

19800530 – Gösta Bohman: Om liberaliseringens strategi

Om liberaliseringens strategi – Gösta Bohmans tal vid Medborgarskolans jubileumsstämma den 30 maj 1980 Det hade kanske varit naturligt att jag idag – då Medborgarskolan fyller 40 år – begränsat mig till att belysa Medborgarskolans roll i det förflutna. Berömt

19840512 – Sara Lidman: Tal på demonstration mot Henry Kissinger

Ur tidningen Kommentar: ”Ve över krigsförbrytaren Kissinger”, skanderade vi för 20 år sedan utanför grindarna till hotellet i Saltsjöbaden. Vi demonstrerade mot honom och hans rapport om USA:s fortsatta militära inblandning i Centralamerika och mot Bilderberggruppen som hade samlats där

19860310 – Ulf Adelsohn: Tal på minnesstund över Olof Palme

Tal av Ulf Adelsohn (M) på minnesstund över Olof Palme i riksdagen, den 10 mars 1986 Vi har alla fått flera påminnelser om att inte livet är evigt. Äldre anhöriga och vänner kan ha somnat in lugnt och stilla. Ibland

19851130 – Olof Palme: Tal om Nelson Mandela på ANC-galan 1985

Tal på ANC-galan i Scandinavium, Göteborg, den 30 november 1985 Mikael Wiehe: Det är oss ett stort nöje att få presentera en av landets främsta artister. Välkommen på scen! [Jubel] Olof Palme: Det var viktigt för mig att få komma

19860221 – Olof Palme: Anförande vid Svensk folkriksdag mot Apartheid

Det är en stor glädje för mig att tala inför denna Folkriksdag mot Apartheid. Vi gläder oss alla åt att sen en ledare för ANC och SWAPO här, liksom företrädare för dne aktiva opinionen mot apartheid från FN och hela

19830902 – Gunnar Hökmark: Om Europa var fritt – anförande vid DEMYC-congressen 1983

Speech by the chairman of DEMYC ( Democrat Youth Community of Europe), Gunnar Hökmark, MP and chairman of the Moderate Youth of Sweden, at the opening of the biannual DEMYC – congress 2nd to 4th of September 1983 in Stockholm,

19821008 – Olof Palme: Sveriges regeringsförklaring 8 oktober 1982

Sveriges regeringsförklaring 8 oktober 1982 Framfördes av statsminister Olof Palme Regeringen kommer att fast och bestämt fullfölja neutralitetspolitiken. Denna självständiga politik stödd på ett efter våra förhållanden starkt försvar bidrar till lugnet och stabiliteten i norra Europa. Om krig hotar

Märkt med: , , ,