Etikett: 1 maj

20120501 – Lars Engqvist: 1-majtal 2012

Lars Engqvist Första Maj 2012 Nässjö Mötesdeltagare! Fredagen den 22 juli förra året begick massmördaren Anders Behring Breivik sitt ohyggliga brott. Under några timmar mördade han 77 människor. I bombexplosionen i Oslos regeringskvarter dog åtta personer. På Utöya släcktes 69

Taggar: , , ,

20120501 – Göran Greider: 1 maj-tal 2012

Göran Greider höll sitt 1 maj tal på Ängsholen i Gagnef. KAMRATER! VÄNNER! MÖTESDELTAGARE! Fyrtiotusen människor gick ut på gatorna med rosor i handen och sjöng om regnbågens barn – i Oslo i förra veckan. Under rättegången mot Anders Berhing

Taggar: , ,

20120501 – Wanja Lundby-Wedins 1-maj tal 2012

Wanja Lundby-Wedin 1-majtalade i Ale, Trollhättan och Bengtsfors 2012 Det talade ordet gäller. Tillsammans samlas vi idag på första maj här i Ale/Trollhättan/Bengtsfors för att vi vill bygga Sverige utifrån våra idéer om frihet, jämlikhet och solidaritet. Arbetarrörelsen är en

20120501 – Annelie Nordström: Tal på 1 maj 2012 – Dags att släppa in ett nytt lag på planen

Det talade ordet gäller Nu har vi samlats här på Sundspärlan i Helsingborg, vi som tillsammans vill bygga en bättre värld, vi som ser möjligheterna och känner lusten att förändra. Denna dag, arbetarrörelsens egen dag, samlas människor precis som vi,

Taggar: , ,

20120501 – Stefan Löfven: Tal på 1 maj i Göteborg 2012

Stefan Löfvens tal vid Götaplatsen i Göteborg 1 maj 2012. Det talade ordet gäller Mötesdeltagare, demonstranter, det känns fantastiskt att stå framför er här idag. Jag kan faktiskt erkänna att jag flera gånger gått upp för den här avenyn, och

20010501 – Mikael Damberg: 1 maj-tal 2001

Mikael Dambergs tal som SSU-ordförande på 1 maj i Uddevalla DET TALADE ORDET GÄLLER Mötesdeltagare! Demonstranter! Jag ska avslöja en sak för er. Jag älskar Första Maj. Det är fram för allt vetskapen om att det är inte bara vi

19970501 – Anna Lindh: 1 maj-tal 1997

1:a Maj Nyköping 1997 Det är extra roligt att få tala här i dag. Jag flyttade hit i somras och har hunnit upptäcka att Nyköping är en mycket fin stad. Jag har trivts mycket bra. Jag vill tacka alla Nyköpingsbor

20020501 – Göran Persson: 1 maj-tal 2002

Första maj 2002 Förstamajtal Göran Persson, 2002 Stockholm Mötesdeltagare, demonstranter! Min röst är inte vad den borde vara. Jag har drabbats av vårförkylning – men det här talet ska jag ta mig igenom – det försäkrar jag! Det är härligt

20060501 – Göran Persson: 1 maj-tal 2006

1:a majtal Norra Bantorget 2006-05-01 – Göran Persson Tack! Jag sätter stort värde på att Annika Billström säger att det är kvällens huvudnummer. Det här blir långt, det kan ni vara säkra på. Och innan Annika går ner: visst är

18950501 – Kata Dalström: 1 maj-tal 1895

Social-Demokraten 2/5 1895 Fru Kata Dahlströms tal uppläst å Gärdet af fru A. Ziesnitz i anseende till förhinder för fru Dahlström, hade följande innehåll: Öfver hela den civiliserade världen firas Frihetens, Jämlikhetens och Broderskapets heliga vårfest första maj. – Äfven